امروزه اصطلاح انقلاب صنعتی چهارم سبب فهم جدیدی شده است. این اصطلاح که توسط کشور آلمان مطرح شد،(و بمعنی تولیدات کاملا سفارشی توسط خطوط تولید انعطاف پذیر می باشد) با برقراری ارتباط میان انسان و ماشین (که همان هوشمند سازی و اینترنت اشیا است)، یکبار دیگر جهان را دگرگون میکند. انقلاب صنعتی چهارم که بر پایه انقلاب سوم استوار است، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ماشینها را به یکدیگر و به انسانها متصل میکند و مجموعه واحدی را به وجود میآورد. در این عصر مفاهیمی همچون تکنولوژی های اینترنت اشیاء(IoT)، سیستم های سایبر- فیزیکی(CPS) و ... معرفی می گردد.
در این نسل، سیاستی در مورد نگهداری تعمیرات دیده نمی شود. چرا که مبحث جدیدی نیست!
نگهداری و تعمیرات نقش مهمی در اطمینان از عدم توقف تولید دارد و بعید است که اهمیت آن در نسل چهارم صنعت کاهش پیدا کند. بلکه برعکس بدلیل الزامات انعطاف پذیر، درخواست های فنی در خطوط تولیدی، بشدت افزایش پیدا کرده است. بنابراین جهت ایجاد اطمینان برای یک دروه ی مشخص، بسیار مهم است که "مرحله رشد خرابی" تجهیزات را، در همان مراحل اولیه بدانیم.
نتیجه اینکه، در این دوره پایش وضعیت نقش اصلی و اساسی را برعهده خواهد داشت، به نحوی که امکانات زیادی را جهت "حفظ در دسترس بودن" و "قابلیت اطمینان" ماشین آلات فراهم می کند، که متعلق به انقلاب صنعتی چهارم است.
پیاده سازی و اجرای انقلاب صنعتی چهارم نه تنها جریان تولید در سطح یک سازمان، بلکه کل زنجیره ارزش را بهینه خواهد کرد. به علاوه این شبکه تمام مراحل چرخه عمر یک تجهیز از ایده، تولید، توسعه، بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات و بازیافت (اسقاط) را شامل می شود.
انقلاب صنعتی چهارم رویکردی فناورانه نیست، به همین دلیل روش ها و اقدامات مورد نیاز جهت پیاده سازی آن در شرکت ها یکسان نخواهند بود. بنابراین به منظور توانمندسازی صنایع برای پیاده سازی مفاهیم این انقلاب موارد ذیل دارای اهمیت است :
1- وجود پهنای باند بالا، اتصالات شبکه باسیم و بیسیم امن و ایمن
2- دیجیتال سازی تجهیزات تولید مانند ماشین آلات، نظام حمل و نقل، دستگاه های ذخیره سازی، حسگرها، ابزارهای اندازه گیری، پایانه ها، چاپگرها و غیره
3-آمادگی دیجیتالی کل زنجیره تولید به منظور اتصال به شبکه شرکت (ادغام زنجیره عمودی)
4-آمادگی دیجیتالی تمام شرکت، تامینکننده ها و زنجیره مشتریان (ادغام زنجیره افقی)
5-دیجیتالی نمودن محصولات (کالاها و خدمات)
6-توانمندسازی شرکت ها برای توسعه مدلهای کسب و کار دیجیتال جدید و پیشرفته
7-توانمندسازی شرکت ها برای ایجاد یا استفاده از خدمات ابری در دسترس با پهنای باند بالا
8-تجهیزکردن متصدیان به رایانه، تبلت، تلفن هوشمند و غیره و فراهم آوردن امکان دسترسی و اتصال دائم این ابزارها به شبکه